Enorme schaarste op de woningmarkt. Torenhoge hoeveelheden inschrijvingen. Projectontwikkelaars verkopen hun woningen dan ook in een handomdraai. Zou je denken. Want je kunt nog zoveel leads verzamelen, het betekent niet dat die leads ook allemaal kwalitatief zijn. Of serieus. Maar hoe weet je dan of geïnteresseerden ook daadwerkelijk potentiële kopers zijn? Martin de Reus, expert in vastgoedcommunicatie, legt uit waarom kwalificeren zo belangrijk is én hoe je dat doet.
Martin de Reus
vastgoedcommunicatie-expert
Een schat aan leads, een handjevol kopers
De Reus: “Je hebt er bij elk project weer mee te maken. Honderden geïnteresseerden die op de hoogte willen worden gehouden van de voortgang van een project, maar gaan je woningen eenmaal in de verkoop dan houdt driekwart van de leads het voor gezien. De onzekerheid neemt toe omdat je niet zeker weet of je al je woningen wel (op tijd) worden verkocht. Met slimme tools scheid je het kaf van het koren en zie je, voordat je in verkoop gaat, exact hoe je project ervoor staat.
Eenvoudig kwalificeren met slimme tools
“Een voorbeeld van zo’n slimme tool is SalesTracker”, vertelt De Reus. “Dit slimme leadkwalificatie en verkoopvolgsysteem helpt je geïnteresseerden te kwalificeren en potentiële kopers te identificeren. Bij een nieuwe lead wil je natuurlijk allereerst weten of de interesse serieus is. Is het een omwonende van het project die enkel geïnteresseerd is in de ontwikkelingen, schrijft de persoon zich uit nieuwsgierigheid in of heeft hij daadwerkelijk de intentie om een woning te kopen? Dat is de allereerste belangrijke filtering die je met zo’n tool doet.”
Met slimme tools scheid je het kaf van het koren en zie je, voordat je in verkoop gaat, exact hoe je project ervoor staat.
Inzicht, controle én een succesvolle verkoop
“Maar daar stopt het niet”, vervolgt De Reus. De leads worden als het ware op de voet gevolgd. Zo zie je niet alleen zien welke leads welke woningen bekijken en hoe vaak, maar ook hoe ze reageren op nieuwsbrieven, social media en welke interactie er rondom het project is. Om leads vervolgens nog beter te kwalificeren kun je vanuit zo’n tool als SalesTracker ook enquêtes uitsturen. Zo kun je heel gericht de interesse peilen, meer te weten komen over wat ze precies zoeken, hun budget en krijg je inzicht in welke woningen meer en juist minder in trek zijn. En merk je dat er te weinig potentiële kopers zijn, dan kun je gericht en op tijd bijsturen en extra marketingmiddelen inzetten om zo alsnog voldoende kopers te vinden.”
Meer inzicht kan leiden tot een hogere vraagprijs
Zoals gezegd geven die slimme tools inzicht in de populariteit van de woningen. De Reus: “Die tools genereren een schat aan data waarbij je precies kunt zien welke woning het goed doet en welke minder. Zie je dat bepaalde woningen erg in trek zijn, dan zou je dynamic pricing kunnen overwegen. Tools als SalesTracker helpen je dan niet meer alleen bij een succesvolle verkoop, maar kunnen je zo onderaan de streep ook nog extra omzet opleveren.”
Meer weten over SalesTracker?
Neem contact op
Met de juiste tools genereer je data en inzicht om je woningen succesvol te verkopen. Meer weten over SalesTracker en wat het voor je kan betekenen? Bel of mail mij.
Martin de Reus
Of stuur een bericht via onderstaand formulier.